Mandi Janabah 5

Friday, February 5, 2010

Bab Istihadhah
Seterusnya, kita masuk pula dalam bab istihadhah. Kita telah bincangkan secara ringkas tentang hal ini dalam bab-bab yang lalu, pada kali ini eloklah kita perincikan atau halusi lagi bab ini agar kita benar-benar faham kerana jika kita sebagai ibu bapa tidak faham, kepada siapa anak-anak kita hendak bertanya. Kita mulakan dengan darah istihadhah.

Makna istihadhah itu adalah: ‘darah yang keluar terus-menerus dan mengalirnya bukan pada waktu’. Ini beralasan dengan hadits Ummu Salamah:

اَنَّهَا اسْـَفْتَتِ النَّبِيَّ ص فى امْرَأَةٍ تُهْراَقُ الدَّمِ فَقَالَ: لِتَنْظُرْ قَدْرَ اللَّيَالِىَ وَالأَيَّامِ كَانَتْ تَحِيْضُهُنَّ وَقَدْرَهُنَّ مِنَ الشَّهْرِ. فَتَدَعُ الصَّلاَةَ. ثُمَّ لْتَغْتَسِلْ وَلْتَسْتَثْفِرْ ثُمَّ تُصَلِّى.
Bahawa dia bertanya fatwa kepada Nabi saw berhubung dengan wanita yang keluar darah yang banyak. Maka dia (Nabi saw) berkata: “Hendaklah dia melihat kadar malam dan siang yang mereka selalu datang haidh, dan kadar masanya dalam sebulan. Maka hendaklah dia tinggalkan solat (pada masa haidh yang lazim). Kemudian hendaklah dia mandi janabah dan memakai cawat, dan bolehlah solat”.
Diriwayatkan oleh Malik, As-Syafie dan ‘Lima’ kecuali Turmidzi.

Hadits ini adalah bagi orang yang mengetahui lazim kedatangan haidhnya, lalu ia berhenti solat pada waktu tersebut, misalnya ia biasa kedatangan haid selama 8-9 hari maka dalam tempoh yang demikian hendaklah ia tinggalkan solat dan apabila telah berhenti dari darah haid, ia mandi janabah lalu solat. Maka darah yang masih keluar itu dikira istihadhah.

Bagaimana pula jika haidh itu sejak mula ia keluar (telah bersama) ada istihadhah. Contohnya darahnya datang 20-25 hari. Ini telah saya jelaskan pada bab yang lalu, bahawa ada anak gadis yang mungkin tidak faham lalu mereka menganggap ianya sebagai haidh. Jawapannya tidak ada satu nas pun yang menjelaskan bahawa haidh itu boleh sampai 20-25 hari, paling panjang menurut pandangan ulama hanyalah 15 hari. Kita telah jelaskan panjang lebar dari hal ini pada pelajaran yang lalu. Sila rujuk kembali. Apa yang perlu dibuat oleh anak gadis yang menghadapi masalah istihadhah dari awal haidh adalah terbahagi kepada dua cara tindakan:
1) Apabila telah datang darah 6-7 hari ia berhenti, lalu ia mandi janabah dan bolehlah dia solat atau berpuasa. Kerana selebihnya dari 6-7 hari itu dikira istihadhah.
2) Mengenal pasti darah yang hitam semasa awal datangnya haidh. Apabila habis saja darah hitam (yang tinggal darah merah) maka mandilah janabah dan solat serta berpuasalah. Peringatan; kaedah ini hanyalah untuk orang yang ada istihadhah sahaja (sebab darah haidh itu darah yang hitam).

Alasan tentang bab ini telah saya berikan dalam pelajaran kita tentang haidh, tetapi agar lebih jelas saya ulangi sekali lagi untuk kefahaman kita. Berkata Humnah binti Jahsy:

قَالَتْ: كُنْتُ اُسْتَحَاضُ حَيْضَةً شَدِيْدَةً كَثِيْرَةً فَجِئْتُ رَسُوْلَ الله ص أَسْتَفْتِيْهِ وَأُخْبِرُهُ فَوَجَدْتُهُ فِيْ بَيْتِ أُخْتِيْ زَيْنَبَ بِنْتِ جَحْشٍ، قَالَتْ فَقُلْتُ: يَا رَسُوْلَ الله، إِنِّى اُسْتَحَاضُ حَيْضَةً كَثِيْرَةً شَدِيْدَةً فَمَا تَرَى فِيْهَا وَقَدْ مَنَعْتَنِيْ الصَّلاَةَ وَالصِّيَامَ؟ فَقَالَ: اَنْعَتْ لَكِ الْكُرْسُفَ فَاِنَّهُ يُذْهِبُ الدَّمَ، قَالَتْ هُوَ اَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ، قَالَ: فَتَلَجَّمِيْ. قَالَتْ: اِنَّمَا اَثُجُّ ثَجَثًا فَقَالَ: سَآمُرُكِ بِاَمْرَيْنِ اَيُّهُمَا فَعَلْتِ فَقَدْ اَجْزَأَ عَنْكِ مِنَ الآخَرِ، فَاِنْ قَوِيْتِ عَلَيْهِمَا فَاَنْتِ اَعْلَمُ، فَقَالَ لَهَا: اِنَّمَا هَذِهِ رَكْضَةٌ مِنْ رَكَضَاتِ الشَّيْطَانِ فَتَحِيْضِيْ سِتَّةَ اَيَّامٍ اِلَى سَبْعَةٍ فِيْ عِلْمِ اللهِ ثُمَّ اغْتَسِلِيْ حَتَّى اِذَا رَاَيْتِ اَنَّكِ قَدْ طَهُرْتِ وَاسْتَنْقَيْتِ فَصَلِّيْ اَرْبَعًا وَعِشْرِيْنَ لَيْلَةً اَوْ ثَلاَثًا وَعِشْرِيْنَ لَيْلَةً وَاَيَّامَهَا وَصُوْمِيْ فَاِنَّ ذَلِكَ يُجْزِئُكِ وَكَذَلِكَ فَافْعَلِيْ فِيْ كُلِّ شَهْرٍ كَمَا تَحِيْضُ النِّسَاءُ وَكَمَا يَطْهُرْنَ بِمِيْقَاتِ حَيْضِهِنَّ وَطُهْرِهِنَّ، وَاِنْ قَوِيْتِ عَلَى اَنْ تُؤَخِّرِيْ الظُّهْرَ وَتُعَجِّلِيْ الْعَصْرَ فَتَغْتَسِلِيْنَ ثُمَّ تُصَلِّيْنَ الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جَمِيْعًا ثُمَّ تُؤَخِّرِيْنَ الْمَغْرِبَ وَتُعَجِّلِيْنَ الْعِشَاءَ ثُمَّ تَغْتَسِلِيْنَ وَتَجْمَعِيْنَ بَيْنَ الصَّلاَتَيْنِ فَافْعَلِيْ وَتَغْتَسِلِيْنَ مَعَ الْفَجْرِ وَتُصَلِّيْنَ وَكَذَلِكِ فَافْعَلِيْ وَصَلِّيْ وَصُوْمِيْ اِنْ قَدِرْتِ عَلَى ذَلِكَ....وَقَالَ رَسُوْلُ الله ص: وَهَذَا أَحَبُّ الأَمْرَيْنِ اِلَيَّ
Berkata Humnah: Aku wanita yang beristihadhah, keluar darah yang banyak dan lama. Maka aku pergi kepada Nabi saw untuk bertanyakannya maka kudapati beliau berada di rumah adikku, Zainab binti Jahsy. Maka aku berkata: Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku ini beristihadhah haid yang banyak dan lama, maka apa pendapat engkau sedang engkau telah larang aku dari solat dan puasa? Bersabda Nabi saw: Aku anjurkan padamu memakai kapas kerana ia dapat menyerap darah. Berkata Humnah: Tetapi ini lebih banyak lagi. Bersabda Rasulullah saw: Kalau begitu, ikatlah erat-erat dengan kain. Berkata Humnah: Tetapi ia tetap mengalir deras. Bersabda Rasulullah saw: Aku akan perintahkan engkau dengan 2 perkara, boleh pilih salah satu dari keduanya dan jika telah dikerjakan salah satu di antaranya, maka tidak perlu lagi pada yang lain. Tetapi jika kau sanggup melakukan keduanya, itu terserah kepadamu. Bersabda lagi Nabi saw: Sesungguhnya ini hanyalah satu dari gangguan syaitan. Maka jadikanlah masa haidmu 6 atau 7 hari dengan sepengetahuan Allah kemudian mandilah apabila engkau merasakan dirimu sudah suci dan bersih maka solatlah selama 24 malam atau 23 malam dan siangnya dan berpuasalah, demikian itu diberi ganjaran bagimu. Maka engkau lakukanlah demikian pada setiap bulan sebagaimana haidnya wanita-wanita dan sucinya mereka pada kadar waktu masing-masing. Jika engkau mampu untuk mengundurkan Zohor dan menyegerakan Asar, hendaklah engkau mandi dan solat Zohor dan Asar secara jama'. Kemudian engkau mengundurkan Maghrib dan menyegerakan Isyak dengan mandi dan menjama'kan dua solat tersebut, maka kerjakanlah (jika mampu). Lalu di waktu Subuh, kau mandi dan solat, demikianlah. Oleh kerana itu, beramallah, solatlah dan puasalah jika engkau mampu melaksanakannya. Dan sabda Rasulullah saw: Cara yang terakhir inilah yang lebih aku sukai.
Diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, Turmidzi (dan berkata Turmidzi: Hadits ini hasan sahih, katanya lagi: Dan ketika saya tanyakan pendapat Bukhari, ia menjawab: Hadits itu hasan. Ahmad bin Hanbal berkata bahawa hadits itu hasan lagi shahih).

Hadits seterusnya:

عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ قَالَ: اِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ اَبِى حُبَيْشٍ كَانَتْ اُسْتُحِيْضَتْ فَقَالَ لَهَا رَسُوْلُ الله ص: اِنَّ دَمَ الْحَيْضِ اَسْوَدُ يُعْرَفُ فَاِذَا كَانَ ذَلِكَ فَاَمْسِكِيْ عَنِ الصَّلاَةِ وَاِذَا كَانَ الأَخَرَ فَتَوَضَّئِى وَصَلِّيْ فَاِنَّمَا هُوَ عِرْقٌ
“Daripada Urwah bin Zubair ia berkata: Sesungguhnya Fatimah binti Abi Hubaisy adalah seorang yang beristihadhah. Maka bersabda Rasulullah saw kepadanya: Sesungguhnya darah haidh itu adalah (darah) hitam yang diketahui. Apabila demikian, maka berhentilah solat. Kalau lain dari itu hendaklah mengambil wudhuk dan dirikan solat, kerana ia adalah dari urat”.
Diriwayatkan oleh Abu Daud, An-Nasai, Ibnu Hibban dan Ad-Daraquthni yang mengatakan: Semua perawinya dapat dipercaya. Diriwayatkan juga oleh Hakim dan ia berkata: Atas syarat Muslim.

Kesimpulannya:
Bahawa wanita atau gadis yang berdarah istihadhah itu, apabila telah pasti lepas pada lazim haidhnya, maka wajib ia mandi janabah dan mendirikan solat atau berpuasa atau lain-lain ibadah.

Tidak diwajibkan mandi janabah kecuali pada selepas habis kelaziman haidh, di waktu lain jika ia hendak solat hendaklah ia berwudhuk sahaja. Tetapi jika ia mampu untuk mandi maka disunatkan malah itu lebih disukai Rasulullah saw. Bagi wanita yang istihadhah, wajib mengambil wudhuk bagi tiap-tiap waktu solat, berdasarkan hadits:

ثُمَّ تَوَضَّئِى لِكُلِّ صَلاَةٍ
Kemudian hendaklah engkau mengambil wudhuk bagi tiap-tiap solat.
Diriwayatkan oleh Bukhari.

Pandangan ini dipegang oleh kebanyakkan ulama salaf dan khalaf, atau dikenali dengan jumhur ulama.

Wanita yang istihadhah hendaklah dia membasuh kemaluannya sebelum mengambil wudhuk, dan mengalaskan kain atau kapas untuk menghalang kekotoran dan mengurangkannya. Jika darah tidak memancut keluar, letakkan cawat di kemaluan atau pun alaskan ‘tuala wanita’. Ini adalah ikhtiar yang lebih baik dan disunnahkan.

Wanita istihadhah tidaklah boleh mengambil wudhuk sebelum masuk waktu solat. Ini pendapat jumhur. Maka tidak perlu mendahulukan wudhuk sebelum masuk waktu yang diperlukan.

Bahawa wanita-wanita istihadhah harus bersetubuh dengan suami mereka dalam keadaan darah mengalir. Ini pandangan jumhur ulama kerana tidak ada dalil yang mengharamkan persetubuhan. Ibnu Abbas berkata:

الْمُسْتَحَاضَةُ يَأْتِيْهَا زَوْجُهَا إِذَا صَلَّتْ فَالصَّلاَةُ أَعْظَمُ
Wanita istihadhah boleh disetubuhi oleh suaminya. Jika dia dibolehkan solat maka yang demikian itu lebih besar. Maka solat itu lebih besar (yakni apabila wajib baginya solat sedangkan darah masih mengalir dan ia adalah disyaratkan bersih) dan haruslah bersetubuh.
Diriwayatkan oleh Bukhari

وَعَنْ عِكْرِمَةَ قَالَ: اِنَّ حُمْنَةَ بِنْتَ جَحْشٍ كَانَتْ تُسْتَحَاضُ وَكَانَ زَوْجُهَا يُجَامِعُهَا
Dari Ikrimah ia berkata: Sesungguhnya Humnah binti Jahsy adalah wanita istihadhah dan suaminya bersetubuh dengannya dalam keadaan yang demikian.
Riwayat Abu Daud

Maka berkaitan dengan wanita yang beristihadhah, tiadalah diperoleh larangan atau batasan sebagaimana wanita yang berhaid atau nifas, boleh dia melakukan ibadah-ibadah seperti solat, puasa beriktikaf, membaca Al-Quran dan sebagainya. الله اعلم

Bab Nifas
Nifas ini maknanya ialah darah yang keluar dari kemaluan wanita disebabkan melahirkan anak. Dalam hal ini ulama telah mengkiaskan (mensabitkan) keguguran dalam erti yang sama iaitu sama halnya dengan melahirkan anak, jika ada darah yang mengiringi keguguran maka darahnya dikira darah nifas. Kias ini bukannya bersandarkan akal tetapi berdasarkan hadits Rasulullah saw yang akan kita bincangkan. Hadits berkaitan wanita yang bernifas digunakan untuk perempuan yang keguguran dan ada padanya darah yang keluar dari kemaluan, diqiyaskan menggunakan kaedah ‘kias dari yang sejenis dengannya’ iaitu bersalin dan keguguran dari kejadian yang sejenis atau di atas sebab yang sama, yang satunya melahirkan anak dan yang satu lagi melahirkan janin yang tidak sempurna, kadang-kala hanya gumpalan darah.

Jangka waktu yang minima bagi wanita yang bernifas tidak dijelaskan, maknanya boleh berlaku dalam waktu yang singkat dan sepanjang-panjangnya adalah tidak melebihi 40 hari. Ini bersandarkan hadits Ummu Salamah, ia berkata:

كَانَتِ النُّفَسَاءُ تَجْلِسُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ ص أَرْبَعِيْنَ يَوْمًا
Di masa Rasulullah saw, perempuan-perempuan yang di dalam nifas itu tinggal duduk sahaja, tidak beribadat selama 40 hari.
Diriwayatkan oleh ‘lima’ kecuali Nasai. Rujukan Fikih Sunnah.

Manakala bagi lafaz Abu Daud dan Tirmizi, terdapat tambahan:

.....اَرْبَعِيْنَ يَوْمًا وَاَرْبَعِيْنَ لَيْلَةً
………40 hari dan 40 malam

Berkata Tirmidzi darihal hadits ini: “Para ahli ilmu di antara sahabat-sahabat Nabi saw dan tabiin serta orang-orang di belakang mereka telah sekata (ijma') bahawa perempuan-perempuan yang sedang bernifas itu menghentikan solat mereka selama 40 hari, kecuali bila keadaan suci terlihat sebelum waktu tersebut, maka ketika itu hendaklah mereka mandi dan solat. Dan jika darah terlihat setelah masa 40 hari, maka kebanyakkan ahli (hadits) berpendapat, mereka tidak boleh meninggalkan solat setelah lebih 40 hari”. Kita lihat sepotong riwayat lagi daripada Ummu Salamah:

عَنْ اُمِّ سَلَمَةَ قَالَتْ: اِنَّهَا سَأَلَتْ رَسُوْلَ الله ص: كَمْ تَجْلِسُ الْمَرْأَةُ اِذَا وَلَدتْ؟ قَالَ: اَرْبَعِيْنَ يَوْمًا اِلاَّ اَنْ تَرَى الطُّهْرَ قَبْلَ ذَلِكَ
Daripada Ummu Salamah ia menerangkan bahawa ia pernah bertanyakan Rasulullah saw tentang kadar lamanya seseorang perempuan menjalankan nifasnya. Bersabda Rasulullah saw: (Lamanya wanita bernifas itu) 40 hari kecuali jika dia suci sebelum itu.
Riwayat Daruqutni

Disebabkan tidak banyak hadits yang dapat dijadikan panduan dalam hal nifas maka ulama-ulama ahli hadits telah mengkiaskan hukum dengan menggunakan hadits dari hal haidh untuk menjelaskan permasalahan nifas. Kita renungkan dua hadits di bawah:

خَرَجَ رَسُوْلُ الله ص فِيْ اَضْحَى اَوْ فِطْرٍ اِلَى الْمُصَلِّى فَمَرَّ عَلَى النِّسَاءِ فَقَالَ: يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ تَصَدَّقْنَ فَاِنِّيْ رَاَيْتُكُنَّ اَكْثَرَ اَهْلِ النَّارِ، فَقُلْنَ: وَلِمَ يَا رَسُوْلَ الله؟ قَالَ: تُكْثِرْنَ اللَّعْنَ وَتَكْفُرْنَ الْعَشِيْرَ. مَا رَاَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِيْنٍ اَذْهَبَ لِلُبِّ الرَّجُلِ الْحَازِمِ مِنْ اِحْدَاكُنَّ! قُلْنَ: وَمَا نُقْصَانُ عَقْلِنَا وَدِيْنِنَا يَا رَسُوْلَ الله؟ قَالَ: أَلَيْسَ شَهَادَةُ الْمَرْأَةِ مِثْلَ نِصْفِ شَهَادَةِ الرَّجُلِ؟ قُلْنَ: بَلَى. قَالَ: فَذَلِكَ مِنْ نُقْصَانِ عَقْلِهَا، أَلَيْسَ اِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَلَمْ تَصُمْ؟ قُلْنَ: بَلَى. قَالَ: فَذَلِكَ نُقْصَانُ دِيْنِهَا
Rasulullah saw pergi ke tempat solat di waktu Hari Raya Adha atau Fitri maka beliau saw melewati pada kaum wanita. Bersabda Rasulullah saw: Wahai golongan wanita, bersedekahlah kalian kerana saya lihat kamu sekalianlah penduduk yang terbanyak dari neraka. Bertanya para wanita: Mengapa demikian wahai Rasulullah? Ujar Nabi saw: Kalian banyak mengutuk dan ingkar kepada suami. Tak seorang pun yang saya lihat orang yang singkat akal dan kurang agama yang dapat mempengaruhi akal lelaki yang teguh melebihi kalian! Bertanya para wanita: Di mana letaknya kekurangan akal dan agama kami wahai Rasulullah? Jawab Nabi saw: Bukankah kesaksian wanita nilainya separuh dari kesaksian lelaki? Jawab para wanita: Benar. Bersabda Nabi saw: Demikian itu disebabkan kurangnya akal mereka (wanita). Bukankah bila mereka haid, mereka tidak solat dan puasa? Jawab para wanita: Benar. Bersabda Rasulullah saw: Demikian itulah kekurangan agama mereka Bukhari & Muslim

عَنْ اُمِّ سَلَمَةَ قَالَتْ: كَانَتِ الْمَرْأَةُ مِنْ نِسَاءِ النَّبِيِّ ص تَقْعُدُ فِي النِّفَاسِ اَرْبَعِيْنَ لَيْلَةً لاَ يَأْمُرُهَا النَّبِيُّ ص بِقَضَاءِ صَلاَةِ النِّفَاسِ
Daripada Ummu Salamah ia berkata: Bahawa isteri Nabi saw yang melahirkan anak, tidak solat selama masa nifasnya 40 malam. Nabi saw tidak menyuruhnya mengqadha solat yang telah ditinggalkan selama itu. Riwayat Abu Daud dengan darjat hasan.

Dari dua keterangan hadits di atas, menjelaskan bahawa wanita yang berhaid itu tidak mengerjakan solat di kala keluarnya darah haid dan ketetapan yang sama juga berlaku pada wanita yang bernifas di mana mereka tidak mendirikan solat selama waktu nifas dan kedua-duanya (wanita berhaid dan wanita bernifas) tidak diperintahkan untuk mengqadha solat. Berdasarkan persamaan inilah diqiyaskan bahawa permasalahan nifas itu menyamai permasalan haid, maka apa-apa yang telah kita pelajari terdahulu dari bahagian haidh adalah menjadi rujukan kita dari hal nifas. Dan apa-apa yang terlarang bagi urusan haidh maka itulah yang menjadi larangan bagi urusan nifas.

Berkata Imam Syafie: Para ulama seluruhnya berijma' bahawa nifas adalah seperti haid terhadap pekerjaan-pekerjaan yang dihalalkan dan terhadap pekerjaan-pekerjaan yang diharamkan dan yang dimakruhkan. Inilah penjelasan yang dapat saya berikan dari urusan nifas moga kita dapat memahaminya dan mempraktikkannya dengan ilmu pengetahuan bukan sekadar ikutan atau bertaklid kepada ustaz-ustaz. Kita hendaklah mempelajari tempat keluarnya hukum di atas amalan yang kita lakukan, samada ia bersumberkan Al-Quran dan hadits, ijma' sahabat atau kias ulama atau dari jalan yang ditegah oleh Allah iaitu bid’ah yang sangat banyak diamalkan oleh masyarakat kita hari ini.

Mandi Janabah 4

Soalan : Bolehkah orang yang datang haid / berjunub memegang Al-Quran ?

Terdapat segolongan ulama yang berpandangan tidak boleh memegang Al-Quran jika tidak ada wudhuk, jika dalam keadaan hadas besar atau berhaid di mana lazimnya mereka berdalilkan dengan ayat Al-Quran yang berbunyi :

لاَيَمَسُّهُ اِلاَّ الْمُطَهَّرُوْنَ
“Tidak menyentuh (memegang ) kepada Al-Quran, melainkan orang orang yang suci.” Q.S. Al-Waaqi'ah ayat 79 [56:79]

Mereka juga berdalilkan dengan sepotong hadits yang berbunyi:

قَالَ حَكِيْمُ بْنُ حِزَامٍ: لَمَّا بَعَثَنِيْ رَسُوْلُ الله ص اِلَى الْيَمَنِ قَالَ " لاَ تَمَسَّ الْقُرْآنَ اِلاَّ وَاَنْتَ طَاهِرٌ "
Berkata Hakim bin Hizam: Ketika Rasulullah saw mengutusku ke Yaman, beliau bersabda "Jangan engkau menyentuh Al-Quran melainkan engkau dalam keadaan suci".

Inilah tafsiran yang dipegang oleh sebahagian umat Islam, di mana bagi mereka kalimah طَاهِرٌ / المُطَهَّرُوْنَ itu membawa maksud ‘ orang orang yang suci’. Lalu mereka mengambil faham tidak boleh memegang Al-Quran jika tidak ada wudhuk atau berhaid atau dalam keadaan junub. Betulkah begitu tafsirannya ?

Sebelum kita perincikan pada makna kalimah طَاهِرٌ ، المُطَهَّرُوْن , terlebih dahulu kita lihat apakah nilaian ulama darihal hadits Hakim bin Hizam di atas;
Hadits ini diriwayatkan oleh Imam Ad-Daruquthnie, Al-Hakim, Al-Baihaqi dari 'Amr bin Hazm dan diriwayatkan juga oleh Imam Thabranie dari Hakim bin Hizam (hadits di atas). Dalam hadits ini terdapat perawi yang bernama Suwaid Abu Hatim di mana ia dilemahkan oleh Bukhari, Nasaie, Abu Zar'ah dan berkata Ibnu Hibban: Dia (Suwaid Abu Hatim) sering meriwayatkan hadits-hadits yang palsu. Hadits-hadits yang berkaitan bab ini adalah dari hadits-hadits yang dipertikaikan sahnya oleh ulama hadits, maka hadits Hakim bin Hizam di atas adalah tertolak, tidak dapat digunakan sebagai hujah.

Apakah tafsiran sebenar kalimah المُطَهَّرُوْن ?
Menurut ilmu 'ushul fiqh', perkataan طَاهِرٌ (suci) itu dikatakan lafaz musytarak (mempunyai beberapa erti yang berlainan). Kita lihat maknanya dari beberapa sudut:

1. Orang Islam itu dikatakan 'thahir' (suci/bersih) sedang orang musyrik itu disebut sebagai najis. Firman Allah dalam surah At-Taubah ayat 28 [9:28]

يَا اَيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا اِنَّمَا الْمُشْرِكُوْنَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُوْا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا ......
Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang musyrik itu najis kerana itu jangan mereka menghampiri Masjidil Haram sesudah tahun ini ………

Dalam sepotong hadits, dinyatakan bahawa orang Islam itu tidak bernajis walau ia berhadas besar. Sabda Rasulullah saw.:

عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ الْيَمَنِ اِنَّ رَسُوْلَ الله ِص لَقِيَهُ وَهُوَ جُنُبٌ فَحَادَ عَنْهُ فَقَالَ: كُنْتُ جُنُبًا فَقَالَ: اِنَّ الْمُسْلِمَ لاَ يَنْجَسُ (حديث صحيح رواية الجماعة الا البخاري والترمذي)
Dari Huzaifah Ibnu-Yaman, bahawa Rasulullah saw. itu berjumpa dengan dia, sedang dia itu berjunub, lalu dia menjauhkan diri daripadanya, kemudian ia berkata : Saya tadi ada berjunub. Maka beliau bersabda : Sesungguhnya orang Islam itu tidak najis.”
Hadits sahih riwayat Jamaah, melainkan Bukhari dan Tirmidzi.

Jika kita mengambil erti 'thahir' dari sudut yang pertama ini, dapat difahami bahawa Al-Quran itu tidak boleh disentuh oleh orang kafir dan boleh disentuh oleh orang Islam walau ia berhadas.

2. Dari sudut kedua, orang yang bersih badannya dari najis dinamakan 'thahir' (bersih). Ini telah disetujui dan diterima oleh sekalian ulama bahawa orang yang tidak bernajis badannya disebut 'thahir' (bersih). Jika kita mengambil makna yang kedua, dapat difahami Al-Quran itu boleh disentuh oleh sesiapa sahaja sama ada Islam atau bukan Islam asal badannya bersih dari najis.

3. Dari sudut ketiga, orang yang bersih/suci dari hadas besar dinamakan 'thahir'. Ini kerana Allah telah berfirman dalam surah Al-Maidah ayat 6 [5:6]:

وَاِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوْا
Dan jika kamu berjunub maka bersihkanlah (dengan mandi janabah)

Jika diambil erti dari sudut ketiga ini, dapat difahami orang yang berhadas itu tidak boleh menyentuh Al-Quran.

4. Dari sudut keempat, orang yang tidak berhadas kecil disebut 'thahir'. Ini beralasankan hadits Ibnu Umar, ia berkata:

كَانَ النَّبِيُّ ص يَتَوَضَّأُ عِنْدَ كُلِّ صَلاَةٍ طَاهِرًا اَوْ غَيْرَ طَاهِرًا
Adalah Nabi saw berwudhuk pada tiap-tiap solat sama ada beliau itu thahir atau tidak thahir Hadits shahih riwayat Jamaah kecuali Muslim

Dari sudut ini, dapat difahami erti thahir itu adalah bersih dari hadas kecil yang bermakna Al-Quran itu tidak boleh disentuh oleh mereka yang berhadas kecil.

Daripada beberapa penilaian di atas, kita dapati lafaz 'thahir' itu sekurang-kurangnya mempunyai empat erti yang berlainan dan setiap erti itu tidak dapat kita tentukan dengan jelas kerana masing-masing erti itu masih terdapat persoalan padanya. Maka bagaimanakah untuk kita mendapatkan makna sebenar kalimah المطهرون ?

Maka perlu kita kembali kepada penjelasan Rasulullah saw. di atas masalah adakah orang orang yang berjunub atau berhaid itu kotor atau najis. Sabda Rasulullah saw.:

عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ الْيَمَنِ اِنَّ رَسُوْلَ الله ِص لَقِيَهُ وَهُوَ جُنُبٌ فَحَادَ عَنْهُ فَقَالَ: كُنْتُ جُنُبًا فَقَالَ: اِنَّ الْمُسْلِمَ لاَ يَنْجَسُ (حديث صحيح رواية الجماعة الا البخاري والترمذي)
Dari Huzaifah Ibnu-Yaman, bahawa Rasulullah saw. itu berjumpa dengan dia, sedang dia itu berjunub, lalu dia menjauhkan diri daripadanya, kemudian ia berkata : Saya tadi ada berjunub. Maka beliau bersabda : Sesungguhnya orang Islam itu tidak najis.”
Hadits sahih riwayat Jamaah, melainkan Bukhari dan Tirmidzi.

Seterusnya sebuah hadits lagi yang berbunyi :

عَنْ اَبِيْ هُرَيْرَةَ اَنَّ النَِّبيَّ ص لَقِيَهُ فَيْ بَعْضِ طُرُقِ الْمَدِيْنَةِ فَانْخَنَسَ مِنْهُ فَذَهَبَ فَاغْتَسَلَ فَقَالَ لَهُ: اَيْنَ كُنْتَ يَا اَبَا هُرَيْرَةَ؟ قَالَ: كُنْتُ جُنُبًا فَكَرِهْتُ اَنْ اُجَالِسُكَ وَاَنَا عَلَى غَيْرِ طَهَارَةٍ فَقَالَ: سُبْحَانَ اللهِ اِنَّ الْمُؤْمِنَ لاَ يَنْجَسُ (حديث صحيح رواية الجماعة)
“Dari Abu Hurairah, bahawa Nabi saw. pernah berjumpa dengan dia pada suatu jalan di Madinah, kemudian dia menjauhi diri daripadanya, dan ia pergi terus mandi, kemudian beliau (Rasulullah saw.) bertanya : Ya Abu Hurairah ! Ke mana engkau tadi ? Jawabnya : Saya tadi berjunub, dan saya tidak suka duduk dengan tuan! Sedang saya itu tiada bersih, maka beliau bersabda : Subhanallah ! Sesungguhnya orang mukmin itu tidak najis.” Hadits sahih riwayat Jamaah.

أَنَّ الْيَهُودَ كَانُوا إِذَا حَاضَتِ الْمَرْأَةُ مِنْهُمْ لَمْ يُؤَاكِلُوهَا ، وَلَمْ يُجَامِعُوهَا. وَلَقَدْ سَأَلَ أَصْحَابُ النَّبِىِّ ص فَأَنْزَلَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ {وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ اْلمَحِيْضِ قُلُ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسآءَ فِى المَحِيْضِ وَلاَتَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللهُ إِنَّ اللهَ يُحِبُّ التَّوَّابِيْنَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِيْنَ} فَقَالَ رَسُولُ اللهِ ص: إِصْنَعُوا كُلَّ شَيْئٍ إِلاَّ النِّكَاحَ ، وَفِى لَفْظٍ ، إِلاَّ الْجِمَاعَ.
“Bahawa orang-orang Yahudi bila ada perempuan mereka yang haidh, tidaklah mereka bawa ia makan bersama dan tidak pula mereka campuri. Hal itu ditanyakan oleh sahabat Nabi saw, maka Allah swt pun menurunkan ayat (yang bermaksud):
“Mereka bertanyakan kepadamu mengenai haidh. Katakanlah bahawa itu kotoran maka jauhilah perempuan-perempuan itu di waktu mereka haidh, dan janganlah dekati mereka sampai mereka suci! Dan jika mereka telah suci, bolehlah kamu mencampuri mereka sebagaimana diperintahkan oleh Allah. Sungguh Allah itu mengasihi orang-orang yang bertaubat dan mengasihi orang-orang yang bersuci”. (Al-Baqarah:222)
Maka ulas Rasulullah saw: Perbuatlah segala sesuatu kecuali kahwin! Dan menurut kata-kata lain ‘kecuali bersetubuh’ ”.
Diriwayatkan oleh Jamaah kecuali Bukhari.

عَنْ عَائِشَةَ اَنَّهَا قَالَتْ: كَانَ رَسُوْلُ الله ص يَتَّكِئُ فِيْ حِجْرِيْ وَاَنَا حَائِضٌ فَيَقْرَأُ الْقُرْآنَ
Daripada Aisyah ia berkata: Adalah Rasulullah saw duduk menyandar padaku lalu dia membaca Al-Quran sedang aku (dalam keadaan) haidh Riwayat Muslim

Dari keterangan hadits-hadits tadi jelas orang mukmin itu sama ada berjunub atau berhaid tidaklah di kira kotor atau najis ianya tetap bersih dan suci. Bagi mendapatkan satu keterangan yang jelas, perlu kita renungkan ayat-ayat secara lengkap keseluruhan ceritanya sebagaimana tersebut dari surah Al-Waaqi'ah ayat 77-80 :

ِانَّهُ لَقُرْاَنٌ كَرِيْمٌ * فِيْ كِتَابٍ مَكْنُوْنٍ * لاَ يَمَسُّهُ اِلاَّ الْمُطَهَّرُوْنَ * تَنْزِيْلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالمَيِْنَ
“Sesungguhnya itulah Al-Quran yang mulia, dalam kitab yang terpelihara (iaitu Al-Lauhil-Mahfuzh) tiada yang menyentuhnya melainkan mereka yang suci, diturunkan daripada Tuhan sekelian alam.” Q.S. Al-Waaqi'ah ayat 77-80 [56:77-80]

Lafaz اَلْمُطَهَّرُوْنَ‘muthahharuun’ itu, menurut keterangan yang lebih kuat maknanya adalah malaikat bukan manusia. Ini sebagaimana dinyatakan oleh Ibnu Abbas dalam tafsir ayat di atas, demikianlah juga pandangan daripada Anas, Mujahid, Ikrimah, Said bin Jubair dan lain-lainnya. Berkata Ibnu Jarir: Tidak disentuh Al-Quran di sisi Allah itu melainkan mereka yang suci, adapun di dunia, ia (Al-Quran) disentuh oleh Majusi yang bernajis dan (golongan) munafiq yang kotor. Ayat ini adalah untuk menolak dakwaan orang kafir bahawa Al-Quran itu diturunkan kepada Rasulullah saw. oleh syaitan bukannya dari Allah. Dinyatakan dalan surah Asy-Syu'araak ayat 210-212 [26:210-212]

وَمَا تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّيَاطِيْنُ * وَمَا يَنْبَغِى لَهُمْ وَمَا يَسْتَطِيْعُوْنَ * اِنَّهُمْ عَنِ السَّمْعِ لَمَعْزُوْلُوْنَ
Dan Al-Quran itu bukanlah diturunkan oleh syaitan-syaitan. Dan tidaklah patut mereka membawa turun Al-Quran itu dan mereka pun tidak akan berkuasa. Sesungguhnya mereka benar-benar dijauhkan daripada mendengar Al-Quran itu.

Lalu Allah menurunkan ayat ini sebagai penjelasan menafikan dakwaan yang terang dusta itu. Untuk lebih lanjut, rujuk Tafsir Al-Quran al-Adzim oleh Ibnu Katsier pada tafsiran ayat 77-80 surah Al-Waaqi'ah.

Jadi firman Allah : لاَ يَمَسُّهُ اِلاَّ الْمُطَهَّرُوْنَ
Bermaksud :
“Tidak disentuh ia, melainkan oleh malaikat.”

Maka ayat 79 dari surah Al-Waaqi'ah di atas tidak dapat digunakan sebagai dalil buat melarang wanita yang berhaid atau orang yang berjunub memegang Al-Quran kerana ayat ini menjelaskan darihal peristiwa yang berbeza. Ayat 79 dari surah Al-Waaqi'ah ini bukan menceritakan tentang larangan tetapi menafikan bahawa Al-Quran datangnya dari syaitan. Dijelaskan dalam satu riwayat daripada Bukhari:

قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: اَخْبَرَنِي اَبُو سُفْيَانَ اَنَّ هِرَقْلَ دَعَا بِكِتَابِ النَّبِيِّ ص فَقَرَأَهُ فَاِذَا فِيْهِ: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ، يَآ اَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا اِلَى كَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ اَلاَّ نَعْبُدَ اِلاَّ اللهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا اَرْبَابًا مِنْ دُوْنِ اللهِ فَاِنْ تَوَلَّوْا فَقُوْلُوْا اشْهَدُوْا بِاَنَّا مُسْلِمُوْنَ
Berkata Ibnu Abbas: Abu Sufyan memberi khabar kepada saya, bahawa Hiraklus pernah meminta surat yang dari Nabi saw kemudian ia bacakan dia, maka di situ ada (firman Allah): “Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, Maha Penyayang. Wahai Ahlul Kitab marilah kamu kepada kalimat yang bersamaan antara kami dan antara kamu bahawa tiada Tuhan yang kita sembah kecuali Allah dan tiada kita mempersekutukanNya dengan sesuatupun dan tiada setengah kita mengangkat yang lain menjadi Tuhan selain daripada Allah. Kalau mereka berpaling, kamu katakanlah (kepadanya): Maka bersaksilah kamu bahawa kami orang-orang Islam - Surah Ali Imran ayat 64 [3:64] ”

Hiraklus atau ada yang memanggil Hirkulis ini beragama Kristian akan tetapi tetap diutuskan padanya surat yang berisikan firman Allah, maka sekiranya memegang / menyentuh Al-Quran itu dilarang dari orang yang tiada suci, tentulah tidak diberikan surat itu kepada Hiraklus.

Maka dalam bab apakah boleh menyentuh Al-Quran bagi yang berhaid atau berjunub, tidaklah saya peroleh keterangan yang jelas dan terang melarang wanita yang berhaid atau orang yang berjunub dari memegangnya. Demikianlah yang saya peroleh sepencarian saya atas keterangan-keterangan hadits. Walau demikian, saya amat mengharapkan teguran para hadirin atas dasar keterangan jika apa yang disampaikan bercanggah dengan keterangan yang shahih atau berlaku kekeliruan di pihak saya.

Adapun dalam bab apakah perlu pada wudhuk atau diperintahkan berwudhuk jika hendak memegang Al-Quran? Maka sejauh pencarian saya, diperintahkan kita berwudhuk hanyalah apabila akan mendirikan solat. Ini sebagaimana perintah Allah dalam surah Al-Maidah ayat 6 [5:6]:

يَا اَيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوا اِذَا قُمْتُمْ اِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَاَيْدِيَكُمْ اِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوْسِكُمْ وَاَرْجُلَكُمْ اِلَى الْكَعْبَيْنِ
“Hai orang yang beriman apabila kau berdiri hendak solat, maka basuhlah mukamu dan dua tanganmu hingga ke dua siku, dan sapulah kepalamu dan (basuhlah) kakimu hingga dua buku lali.”

Telah bersabda Rasulullah saw:
اِنَّمَا اُمِرْتُ بِالْوُضُوْءِ اِذَا قُمْتُ اِلَى الصَّلاَةِ
Hanyalah aku diperintah berwudhuk apabila aku hendak mendirikan solat
Hadits shahih riwayat Abu Daud, Tirmizi dalam tajuk "Makanan", juga diriwayatkan oleh Nasaie

Tiadalah diperoleh keterangan bahawa perlu berwudhuk sebelum memegang Al-Quran, sedang dalam hadits yang telah dibawakan bahawa Hiraklus seorang yang beragama nashara itu juga ada menyentuh surat yang mengandungi ayat Al-Quran. Maka dari itu boleh Al-Quran itu dipegang walau tanpa wudhuk kerana tiada dalil yang memerintahkan demikian. الله اعلم

Persoalan Sekitar Orang Yang Berjunub & Wanita Berhaidh Membaca Al-Quran

Bolehkah wanita/perempuan yang berhaidh itu membaca Al-Quran? Maka dalam hal ini terdapat beberapa pandangan ulama; ada yang mengatakan boleh membaca ayat-ayat Al-Quran semasa berhaidh dan ada pula yang mengatakan tidak boleh membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Saya cuba bentangkan alasan-alasan tentang hal ini untuk kita rujuk bersama. Sekiranya saya tersilap atau keliru maka perbetulkan dan sama-samalah kita mencari satu keterangan dari Al-Quran dan hadits yang lebih tepat dan terang. Sekarang marilah kita merujuk beberapa hadits di bawah ini:

(1)
قَالَ ابْنُ عُمَرَ: قَالَ النَّبِيُّ ص: لاَ يَقْرَأُ الْجُنُبُ وَلاَ الحاَئِضُ شَيْئًا مِنَ الْقُرْآنَ
Telah berkata Ibnu Umar, sabda Nabi saw: “Jangan orang yang berjunub dan perempuan yang berhaidh membaca sesuatu pun dari Al-Quran”.
Hadits riwayat Abu Daud, Turmidzi dan Ibnu Majah.

(2)
قَالَ جَابِرٌ: قَالَ النَّبِيُّ ص: لاَ تَقْرَأُ الْحَائِضُ وَلاَ النُّفَسَاءُ مِنَ الْقُرْآن شَيْئًا
Telah berkata Jabir, sabda Nabi saw: “Perempuan yang berhaidh dan bernifas tidak boleh membaca akan sesuatu daripada Al-Quran”.
Hadits riwayat Daruquthni.

Maka bersandarkan hadits-hadits di atas, ada ulama yang mengambil faham bahawa tidak boleh membaca Al-Quran bagi perempuan yang berhaidh, nifas dan orang yang berjunub (yang telah bersetubuh atau keluar mani dengan cara bermimpi atau sebagainya dan belum mandi jenabah).

Sekarang kita lihat kekuatan hadits ini dahulu dan masalah-masalah yang ada pada hadits tersebut:

1) Sebahagian ulama ahli hadits menolak hadits ini (pertama) kerana lemahnya. Alasan mereka hadits yang pertama itu terdapat orang yang bernama Ismail bin ‘Ayash. Imam Ahmad, Bukhari dan lain-lain ulama memandang terdapat kecacatan atau kelemahan pada orang yang bernama Ismail bin ‘Ayash ini. Menurut Al-Baihaqi: Hadits ini mungkar.
2) Manakala dalam hadits kedua terdapat Muhammad bin Fadhil, seorang yang terkenal sebagai pemalsu hadits (hadits palsu atau hadits maudhu’). Hadits ini juga mungkar.

Maka kita dapati kedua hadits di atas adalah hadits yang bermasalah dan tak layak dijadikan alasan untuk mengatakan perempuan yang berhaidh tidak boleh membaca Al-Quran. Dalam pencarian saya tidak satu pun hadits dalam urusan ini yang bersih dari pertikaian ulama ahli hadits. الله اعلم

Alasan seterusnya tentang orang yang berhadas tidak boleh membaca Al-Quran adalah:

(3)
قَالَ عَلِيُّ بْنِ اَبِى طَالِبٍ: كَانَ رَسُول اللهِ ص يُقْرِأُنَا الْقُرْآنَ عَلَى كُلِّ حَالٍ مَالَمْ يَكُنْ جُنُبًا
Telah berkata Ali bin Abi Talib, adalah Rasulullah saw sering membacakan untuk kami akan Al-Quran di segala keadaan selama beliau tidak berjunub.
Hadits riwayat Tirmidzi dan beliau sahkan hadits ini sebagai hasan lagi sahih. Kata Asy-Syafie: Segala hadits tidak mengisbatkan hadits ini. Berkata Al-Khatthabi: Imam Ahmad melemahkan hadits ini. Berkata An-Nawawi: Kebanyakan ahli hadits menentang pentashihan At-Tirmidzi ini.

Dan dalam hadits yang lain pula Rasulullah saw bersabda:

(4)
قَالَ عَلِيٌّ: قَالَ النَّبِيُّ ص: اِقْرَؤُا الْقُرْآنَ مَالَمْ تُصِبْ اَحَدَكُمْ جَنَابَةٌ فَاِنْ اَصَابَتْهُ فَلاَ وَلَوْ حَرْفًا
Berkata Ali bahawa Nabi saw pernah bersabda: “Bacalah kamu akan Al-Quran selama seorang daripada kamu tidak berjenabah, maka jika berjenabah, tidak boleh walaupun satu huruf”. Hadits riwayat Daruquthni.

Jika dua hadits yang sebelumnya ada menerangkan tentang haidh dan kita ketemukan masalah dari ulama-ulama ahli hadits tentangnya, maka dua hadits yang kemudian ini pula menerangkan tentang orang yang berjunub. Ini adalah antara alasan segolongan ulama tentang tidak boleh orang yang berjunub membaca Al-Quran. Sebagai umat Islam adalah satu tanggungjawab yang sangat wajib bagi kita untuk mendalami ilmu dalam melaksanakan amal ibadah, seharusnyalah kita halusi setiap amalan kita dengan ilmu yang berdasarkan dari Al-Quran dan Sunnah Rasul, semoga kita berada dalam keredhaan Allah dan tidak termasuk dalam golongan yang berilmu dengan jalan taklied kepada ulama dan ustaz.

Kita mulakan dari hadits Ali bin Abi Talib (3).
Berkata Imam Syafei: (اِنَّ اَهْلَ الْحَدِيْثِ لاَ يُثْبِتُونَهُ) “Bahawa ahlul-hadits tidak bersama dalam menetapkan sahnya (hadith ini). Isnad hadits ini dibantah oleh Imam Syafei lantaran hanya disahkan oleh Tirmidzi sahaja dan tiada ulama-ulama hadits yang terdahulu darinya menurut Imam Syafei yang mengesahkannya, sedangkan dia terbelakang dari mereka dari banyak hal dalam urusan ilmu hadits.

Berkata Imam Nawawi: (خَالَفَ التُّرْمِذِيَّ الاَكْثَرُونَ فَضَعَّفُوا هَذَا الْحَدِيْثَ) “Kebanyakan ahli hadits berlainan dengan Tirmidzi; dan mereka mendhaifkan hadits tersebut”. Hadits ini dipandang lemah oleh ulama ahli hadits kerana terdapat seorang yang bernama Abdullah bin Salimah dan dia telah dilemahkan oleh ahli-ahli hadits kerana ingatannya yang berubah atau telah lemah daya ingatan (demikian oleh Baihaqi) kerana sewaktu meriwayatkan hadits ini beliau telah tua (tambahan dari Imam Syu’bah).

Telah jelas hadits ini bermasalah dan dilemahkan ia oleh sekian banyak ulama hadits dan kekuatan sah dari Turmidzi seorang sahaja, tidak dapat dijadikan alasan bahawa hadits itu kuat untuk dibuat dalil mengatakan orang yang berhaidh atau berjunub tidak boleh membaca Al-Quran. Jika hadits ini sahih sekalipun ia masih tetap tidak boleh dijadikan dalil kerana perkataan Ali itu tidak menunjukkan Rasulullah saw melarang membaca Al-Quran.

Berbalik kita pada hadits yang keempat iaitu menurut ulama hadits ianya mauquf, iaitu tidak sampai pada Nabi saw, hanya perkataan Ali sahaja dan tidak cukup untuk menjadi hujah kerana ada hadits lain yang sahih. Dalam bab ini ada hadits Ali yang terus atau sampai kepada Nabi saw (marfu’), dan inilah satu-satunya hadits yang boleh dikatakan tidak dipertikaikan sahnya, tidak dipertikaikan isnadnya dan tidak ada seorang ahli hadits pun yang melemahkan sanadnya. Haditsnya ialah:

(5)
قَالَ عَلِيٌّ: رَاَيْتُ رَسُولَ اللهِ ص تَوَضَّأَ ثُمَّ قَرَأَ شَيْئًا مِنَ الْقُرْآنِ. ثُمَّ قَالَ: هَكَذَا لِمَنْ لَيْسَ بِجُنُبٍ فَاَمَّا الْجُنُبُ فَلاَ وَلاَ آيَةً.
Telah berkata Ali: “Saya pernah lihat Rasulullah saw berwudhuk, kemudian membaca sebahagian daripada Quran (dan bersabda): Beginilah bagi orang yang tiada junub. Adapun yang junub, tidak boleh walaupun satu ayat”.
Diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Ya’laa dan dikatakan oleh seorang ahli hadits yang bernama Al-Haitami bahawa hadits itu (رجاله موثوقون) “Orang-orang yang menceritakan hadits ini boleh dipercaya.

Seterusnya kita lihat hadits-hadits yang lain dalam bab ini:

(6)
قَالَتْ عَائِشَةُ: كَانَ رَسُولُ اللهِ ص يَذْكُرُ اللهَ عَلَى كُلِّ اَحْيَانِهِ
Telah berkata Aisyah, Rasulullah saw itu menyebut (nama Allah) di tiap-tiap masa.
Diriwayatkan oleh Muslim.

Hadits ini menjelaskan bahawa Aisyah selaku isteri Nabi saw melihat baginda menyebut nama Allah di tiap-tiap masa. Sebagai isteri seorang Rasul, beliau lebih dekat untuk mengetahui junubkah atau tidak Rasulullah saw. Tidak ada satupun hadits sahih yang meriwayatkan dari isteri-isterinya (Rasulullah) bahawa wanita berhaidh tidak boleh membaca Al-Quran sedangkan sekian banyak permasalahan haidh ini diambil dari isteri-isterinya, jika ada mengapa tidak ada riwayatnya?

Untuk menjelaskan lagi masalah membaca Al-Quran semasa berhadas besar atau berhaidh ini marilah kita lihat pengalaman sahabat-sahabat yang rapat dengan Rasulullah saw dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari:

(7)
اِنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ لَمْ يَرَ بِالْقِرَاءَةِ لِلْجُنُبِ بَأْسًا
Bahawa Ibnu Abbas itu tiada memandang halangan bagi orang yang berjunub membaca (Al-Quran).

Dan seorang sahabat Nabi saw yang bernama Hakam berkata:

(8)
قَالَ الْحَكَمُ: اِنِّ لاََََذْبَحُ وَاَنَا جُنُبٌ وَقَالَ اللهُ: وَلاَ تَأْكُلُوْا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللهِ
Telah berkata Hakam: “Sesungguhnya saya menyembelih, padahal saya di waktu junub, kerana Allah berfirman: Janganlah kamu memakan (sembelihan) yang tidak disebut nama Allah”. Diriwayatkan oleh Bukhari.

Ada lagi riwayat hadits dari Bukhari:

(9)
قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: اَخْبَرَنِي اَبُو سُفْيَانَ اَنَّ هِرَقْلَ دَعَا بِكِتَابِ النَّبِيِّ ص فَقَرَأَهُ فَاِذَا فِيْهِ: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ، يَآ اَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا اِلَى كَلِمَةٍ....
Berkata Ibnu Abbas: Abu Sufyan memberi khabar kepada saya, bahawa Hiraklus pernah meminta surat yang dari Nabi saw kemudian ia bacakan dia, maka di situ ada (firman Allah): “Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, Maha Penyayang. Wahai Ahlul Kitab marilah kepada Agama …..- Surah Ali Imran ayat 64 [3:64]”

Hiraklus atau ada yang memanggil Hirkulis ini beragama Kristian, dan kita tidak bertemu keterangan orang Kristian melakukan kewajipan mandi jenabah. Dan apabila diberikan surat yang di dalamnya terkandung isi ayat Al-Quran, pada lazimnya orang yang mendapat surat akan membaca surat tersebut dan jika ada larangan membaca Al-Quran bagi orang yang berhaidh atau berjunub mengapa Rasulullah saw berikan surat yang berisikan ayat Al-Quran kepada Hiraklus?

Kesimpulan darihal permasalahan adakah dilarang membaca Al-Quran semasa haidh, maka saya jelaskan bahawa tidak ada keterangan yang sahih pun di atas bab ini. Apabila hadits yang pertama dan kedua didhaifkan dan pada hadits kedua pula ada Muhammad bin Fadhil yang terkenal di kalangan ahli hadits sebagai tukang pemalsu hadits, maka masalah ini telah selesai di awal-awal tajuk ini lagi.

Apa yang kita rujuk bermula dari hadits 3 sehingga akhir adalah dari bab junub yang sengaja saya panjangkan untuk memberi satu kefahaman dalam mendalami masalah junub beserta alasannya/keterangannya sama ada boleh atau tidak jika kita dalam keadaan berjunub membaca Al-Quran. Dan dari semua alasan yang ada dari hal tidak boleh membaca Al-Quran dalam keadaan berjunub ini hampir semuanya bermasalah kecuali hadits yang kelima iaitu yang diriwayatkan oleh Abi Ya’laa dan disahkan oleh Imam yang tidak begitu terkemuka seperti Imam Haitami sehingga pengarang kitab Nailul Authar sendiri masih belum berani menganggap hadits itu sah. Jadi hadits yang satu ini pun juga, tidak terlepas dari bermasalah.

Hadits-hadits yang disahkan oleh Bukhari / Muslim, boleh diterima sahnya, sesudah mereka boleh diterima pengesahan Ahmad bin Hanbal, kemudian pengesahan Abu Daud, kemudian pengesahan Nasai, Turmidzi dan Ibnu Majah.

Adapun hadits-hadits yang disahkan oleh Ibnu Khuzaimah sering terdapat tidak sah. Pengesahan Ibnu Hibban lebih sering terdapat kelemahan. Yang lebih banyak mengesahkan dan lebih banyak salahnya ialah Hakim.

Kesimpulannya, setelah kita meneliti alasan-alasan dalam bab ini, maka dapat dirumuskan bahawa orang yang berhaidh/ berjunub/ nifas boleh membaca Al-Quran kerana tidak terdapat tegahan yang qa’thi (قعطي) dalam bab ini (lemahnya hadits-hadits dalam bab ini). Tiada nas yang jelas lagi terang atas bab ini.

Adalah lebih baik kita berpedomankan hadits yang diriwayatkan dari sahabat-sahabat Rasulullah saw tentang amalan mereka semasa sezaman dengan Rasulullah dan amalan Aisyah semasa bersama Rasulullah saw dalam soal ini. Jika ada tegahan atau haram membacanya mengapa mereka masih membaca ayat Al-Quran dalam keadaan berjunub
sedangkan mereka rapat dengan Nabi saw.
الله اعلم

Sumber: Koleksi kuliah mingguan Persatuan Al-Islah, Perlis
 
IBADAH. Citrus Pink Blogger Theme Design By LawnyDesignz Powered by Blogger